بررسی فرمایشات رهبرانقلاب در بحث مذاکره با آمریکا این نکته برداشت می‌شود که دیگر جایی برای مذاکره مستقیم با آمریکا نیست و تنها می‌توان در غالب گروه ۱+۵ با آمریکایی‌ها مذاکره کرد.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - ثمانه اکوان؛ از همان ابتدای مطرح شدن بحث مذاکره مستقیم با آمریکا، رهبر معظم انقلاب که بارها اعلام کرده بودند اعتمادی به آمریکایی‌ها ندارند و به نتیجه مذاکرات نیز خوشبین نیستند، ضمن اعلام سیاست نرمش قهرمانانه بیان کردند که اجازه این کار را به دولت می‌دهند تا مردم ایران تجربه این کار را نیز به دست بیاورند و بدانند که این کار ظرفیت فکری ملت را بالا خواهد برد [دیدار با مردم قم - ۱۹ دی ۱۳۹۲]. در طول مذاکرات و بعد از آن با خروج آمریکا از برجام و بازگشت چند برابری تحریم‌های آمریکایی، این پیش‌بینی رهبر انقلاب بیش‌ازپیش در ذهن مردم نقش‌ بست و این فکر در اذهان عمومی به وجود آمد که وقتی با تغییر یافتن یک رئیس‌جمهور در آمریکا این کشور به تمام تعهدات و قول و قرارهای پیشین خود با سرعت هرچه تمام‌تر پشت می‌کند و به توافق بین‌المللی برجام پایبند نیست، چطور می‌توان در مسائل دیگر و یا حتی در موضوع مسئله هسته‌ای، بار دیگر به گفت‌وگو با این کشور و یا رئیس‌جمهور فعلی یا بعدی این کشور نشست؟

این سؤال اما زمانی به نگرانی تبدیل شد که گمانه‌زنی‌ها از ابتدای شهریورماه سال جاری در خصوص دیدار احتمالی ترامپ و حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد. ایران و آمریکا همچنان درگیر در تنش‌های منطقه‌ای بودند و ترامپ که نتوانسته بود ائتلافی نظامی برای فرستادن به تنگه هرمز و دریای عمان از بین کشورهای مختلف جهان ایجاد کند، همچنان به فرستادن پالس‌های درهم و عجیب‌و غریب جنگ و مذاکره با هم به سمت ایران اقدام می‌کرد.

از سوی دیگر، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران هم که نتوانسته بود اروپاییان را قانع سازد که به تعهدات خود در برجام پایبند بمانند و آن‌ها نیز به‌صورت علنی بیان کرده بودند قادر نیستند بدون اجازه آمریکا سیستم مالی اینستکس را راه‌اندازی کنند، به‌یک‌باره در یکی از مراسم‌های دولتی بیان کرد «حاضر است برای حل مشکلات مردم با هرکسی در دنیا ملاقات کند.» این پالس مذاکره در مطبوعات و رسانه‌های دنیا به معنای موافقت روحانی برای مذاکره با ترامپ تعبیر شد و بلافاصله خبرنگاران کاخ سفید به سراغ ترامپ رفته و از او درباره احتمال دیدارش با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پرسیدند. او هم این احتمال را رد نکرد. حالا دنیا در انتظار این دیدار ولو به‌صورت اتفاقی بود.

 

mehrnews.com/news/4727259