تبسد

تبسد

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مساله سرگردانی مخاطب نیست؛ رانت ناشر است

مساله سرگردانی مخاطب نیست؛ رانت ناشر است/سری‌دوزی مد شده است



امانت‌داری در ترجمه ؛ ناشرانی که از رانت‌های دولتی بهره می‌برند و تاثیر تحریم‌ها بر صنعت نشر، موضوعاتی است که در بخش دوم نشست «آسیب‌شناسی ترجمه‌های همزمان» به آن توجه شده است.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: وجود ترجمه‌های همزمان از یک اثر و انتشار یک عنوان واحد از سوی چند ناشر، به فاصله اندک، یکی از آسیب‌های جدی نشر است از این‌رو خبرگزاری مهر در نشستی به آسیب‌شناسی این موضوع پرداخته؛ بخش نخست این نشست، روز گذشته منتشر و در آن به مواردی از جمله نبود کپی‌رایت از یک‌سو و نبود اخلاق حرفه‌ای از سوی دیگر اشاره شد. به این معنی که ما هنوز قانون کپی‌رایت را نپذیرفته‌ایم و این بزرگ‌ترین مشکل ماست از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد هم، تنها به ممیزی کتاب‌ها بسنده کرده و تدبیری برای رفع این مشکل در نظر نمی‌گیرد؛ خود ناشران هم یکدیگر و اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند و این موارد موجب می‌شود تا چندین و چند ترجمه از یک اثر منتشر شود، بی آن‌که ترجمه بعدی، ارزش‌افزوده‌ای بر کار پیشین باشد. بعضی مترجمان تازه‌کار و ناشران نوظهور هم از روی ترجمه‌های خوب کپی‌ می‌کنند تا به منافع خود برسند.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
milad keymaram

بحران کاغذ همچنان قربانی می‌گیرد/ نوبت به «سازندگی» رسید

بحران کاغذ همچنان قربانی می‌گیرد/ نوبت به «سازندگی» رسید



بعد از «همشهری»، مشکل تامین کاغذ به روزنامه «سازندگی» هم رسید و موجب کاهش ۸ صفحه‌ای آن شد. بحران کاغذ، در هفته گذشته یک روزنامه سراسری (همبستگی) را هم به تعطیلی کشانده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، بحران کاغذ هر روز یک قربانی جدید می‌گیرد. در حالی که سه روز بیشتر از تعطیلی یک روزنامه (همبستگی) به خاطر مشکلات مالی و به ویژه افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ نمی‌گذرد، این بحران به روزنامه سازندگی هم رسید و موجب شد که ۸ صفحه از تعداد صفحات این روزنامه کاسته شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
milad keymaram