عباس صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور تعداد اندکی از ناشران را در نمایشگاه سی و یکم بدون اینکه کتابهایشان را بفروشند، قابل تامل و تقدیر دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر امروز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه و در جریان ششمین روز برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دوره سی  یکم، در محل سالن تشریفات این نمایشگاه در مصلی در جمع خبرنگاران درباره اقدامات وزارت ارشاد برای حل مشکل ارزی ناشران خارجی حاضر در این نمایشگاه گفت: با توجه به نوسانات ارزی و تصمیمی که دولت برای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار گرفته بود، خوشبختانه در کمیته ارز و با پیگیری های معاون اول رئیس جمهور و بانک مرکزی، این موضوع به نتیجه رسید و از ساعت ۱۳:۳۰ امروز امکان خرید کلیه کتابهای ناشران خارجی با ارز ۴۲۰۰ تومان فراهم شد.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که نظر او را درباره اقدام تعدادی از ناشران در شرکت در نمایشگاه بدون مبادرت به فروش کتابهایشان پرسید؛ گفت: این موضوع پدیده تازه و قابل توجهی است و حتماً می تواند به تقویت بعد نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران کمک کند.

وی اضافه کرد: این اقدام قابل تقدیر ناشران یاد شده حتماً در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران مورد بررسی قرار می گیرد تا در سال آینده به عنوان یک پدیده قابل تامل مورد مطالعه و تصمیم گیری لازم قرار گیرد.

وزیر ارشاد درباره اینکه آیا مکان نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده مشخص است یا خیر، گفت: ما طبیعتاً می خواهیم که شرایط بهتری برای ناشران ایجاد شود. اما طبیعی است که ساختن یک مکان صرفاً برای نمایشگاه کتاب مقرون به صرفه نیست.

وی مصلی و شهر آفتاب را دو گزینه مطرح و قابل بررسی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و یادآور شد: باید دید که کدام یک از این دو مجموعه ها برای ناشران رضایتبخش تر است. ما قطعاً با این نگاه هم مصلی و هم شهر آفتاب را مورد بررسی قرار می دهیم و به خصوص امسال که نمایشگاه کتاب در مصلی است، ارزیابی های علمی تر در مورد میزان رضایت ناشران از برگزاری نمایشگاه کتاب در این نمایشگاه انجام خواهد شد.

وزیر ارشاد که در روزهای گذشته چندین بار به صورت سرزده و به شکلی غیر رسمی از بخش های مختلف نمایشگاه کتاب تهران دیدن کرده است، گفت: بنده خودم با مردم و غرفه داران در این باره صحبت هایی انجام داده ام اما طبیعتاً باید نمره مکان نمایشگاه کتاب تهران را خود ناشران بدهند که این نمره ها بعداً بررسی و ارزیابی می شود.

صالحی در مورد توئیت اخیر خود مبنی بر قرارگرفتن کاغذ در ردیف کالاهای اساسی که ارز مبادله ای به آنها تعلق می گیرد و حاشیه هایی که بعد از آن پدید آمد، گفت: وقتی قرار بر تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای ارز بود، طبیعتاً این نگاه وجود داشت که همه کالاها با این نرخ محاسبه شود که این مسئله در دولت مدافعانی داشت.

وی افزود: نگاه آنها این بود که تک نرخی شدن ارز می تواند کنترل بر نوسانات قیمتی را در کالاها ایجاد کند. نگاه دوم هم این بود که کالاها را به کالاهای اساسی و غیر اساسی تفکیک کنیم و به کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی و به کالاهای غیر اساسی ارز ۳۰۸۰ تومانی تخصیص پیدا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وقتی که این نگاه در دولت ایجاد شد که تفکیک میان کالاهای اساسی و غیر اساسی به وجود بیاید، طبیعتاً بنده معتقد بودم که کاغذ را هم باید جزء کالاهای اساسی قرار بود. چرا که به اعتبار اثری که در حوزه فرهنگ دارد، باید به آن سوبسید داده شود. از این جهت این تصمیم هیئت دولت را یک خبر خوش می دانم.

وی درباره میزان موفقیت سیاست واسپاری امور نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی هم گفت: واسپاری امور به بخش خصوصی رویکرد کلی دولت است. ما نیاز داریم که نهادهای مدنیمان بیش از پیش تصدی امور را بر عهده بگیرند و دولت در حوزه های سیاستگذاری و حمایتی ورود کند. علاوه بر این اصل ۴۴ قانون اساسی که اجرای آن مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، بر این مسئله تاکید دارد.

وی سپس گفت: طبیعی است وقتی مسیر واگذاری ها شکل می گیرد، تقویت نهادهای مدنی و صنفی زمان بر است. لذا باید با این مسیر همراهی کرد تا نهادهای صنفی تقویت شوند.

وی گفت: درباره نمایشگاه کتاب هم ما در مورد واسپاری ها مشکلاتی داشتیم و واقعیتش آن هم این است که زمانهای خوبی که می شد در آنها برنامه ریزی های مناسب تر انجام شود، از دست رفت. اما خوشحالیم که به عقب برنگشته ایم؛ خوشبختانه شورای سیاستگذاری اگرچه دیرهنگام، اما با صحه صدر خوب رئیس نمایشگاه کتاب شکل گرفت و امور به پیش رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من مطمئن هستم که تجربه های انباشته باید مورد استفاده قرار گیرد و اگر نواقصی هست، برطرف شود، چرا که این تجربه ها می تواند به تقویت نهادهای صنفی حوزه نشر کمک کند.

صالحی در خصوص علت جمع آوری برخی کتاب ها از نمایشگاه به رغم اینکه مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند، تاکید کرد: فضای نمایشگاه کتاب در مالکیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب نشر است و سرک کشیدن های مستقیم و غیر مستقیم در فضای این مجموعه اگرچه در دوره های گذشته و از سوی کسانی که در جایگاه های حاکمیتی، سیاستگذاری و تصمیم گیری نبودند، انجام می شد، اما خوشبختانه ما این مسئله را تقریباً به طور کامل حل کرده ایم.

وی گفت: مجموعه های بیرونی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب نشر نمی توانند و نباید به بخش های مختلف نمایشگاه سرک بکشند و می بایست اجازه عرضه مجموعه قابل توجهی از کتاب ها که در طول سال و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می شوند، در نمایشگاه داده شود.

mehrnews.com/news/4290256